lørdag den 26. februar 2011

Observations bilag

• De fleste af børnene bliver både bragt og hentet i taxa
• Har tilknytning til børnecenteret Holberghus
• Børnehaven har eksisteret i 25 år, men var ikke til at se da det virkede
rimelig nyt
• Numeringen I institutionen: 5 stuer med 5-6 børn på hver og 4-5 voksne på
hver stue, derudover er der ansat en fysioterapeut, ergo terapeut og musik
terapeut
• Ramper ved alle døre (til immobile børn) og ved alle udgangsmuligheder
• Automatiske skydedøre
• Stort åbne arealer
• Meget nye ting, ingen børn på gangene
• Meget flot personale gaderobe + stue med mulighed for smart board og
projektor. Sofa gruppe. Lyst og venligt med rolige farver
• Rød Stue de svageste med meget lave funktionsevner, immobile: De havde en
vand seng med bevægelse og varme med formål til at børnene kunne få noget
sanse stimulering. Benyttelse af 01 kontakt som er et, computer system der
giver børnene mulighed for at være med til hverdags aktiviteter (f.eks. som
at røre i dej). Stor mulighed for den sanse integration som børnene havde
brug for. 01 kontakten kan også sluttes til legetøj som så bevæger sig når
drengen rører ved knappen. Det giver barnet følelsen af, at han selv er med
og styrer legen. Det giver drengen selvværd.
• Blå stue ingen diagnose, alle er mobile, alderen er fra 4-7, udviklings
mæssigt 1½-3 år: Stod udenfor døren, en voksen sad med 3 børn og spillede
lyd bingo. Det er en mulighed for børnene at være sammen under samme vilkår,
der bliver lagt stor vægt på udtryk og tegn som en kommunikationsmulighed
(tegn til tale)
• Gul stue sensitive børn, men mobile børn: Vi fik lov at komme ind, da der
ikke var nogen børn på stuen. Brug af board maker skema med små velcro
skilte der viste det børnene skulle i løbet af dagen, samt uge skema der
viste aktiviteterne for hele ugen.
• Grøn stue, meget sammen sat (immobile og mobile, diagnosticerede og børn
uden diagnoser): Nærværet havde kæmpe betydning for børnene. F.eks. en af
pædagogerne havde stor en-til-en kontakt da hun legede med en bil sammen med
et barn. Meget sociale børn, der ikke var bange for fremmed kontakt (især
til os).
• Fysrummet: Indrettet med redskaber til at fremme børnenes fysiske evner
f.eks. en pølseformet balancegynge, som skal fremme børnenes grov-motorik.
Telt/hule der hænger fra loftet, blå og rød gynge der også hang i loftet +
andre nyttige arbejds-redskaber til brug af udvikling (rippe og trampoliner,
massage bolde)
• Kalstad rummet: En masse redskaber til brug af kalstad metoden fra periode 1-
31 (en metode til at lære børnene at skelne lyde med det henblik til sidst
at udvikle et sprog)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar