Nu har vi været til vejledning og sådan ser vores problemformulering ud idag:
På feltarbejde i en børnehave.
Vi vil undersøge børnehavebørnenes læring fra start til slut. Hvilken læring tager de med fra børnehaven og hvordan har læringen foregået?
Vi undersøger emnet ved hjælp af observation og et semistruktureret emneorienteret interview af en pædagog i børnehaven. Vi indsamler feltnoter skriftligt, hvilke vi sammenholder i gruppen og analysere efter endt besøg. Udfra denne analyse, skriver vi bilag omkring forløbet og resultatet vi når frem til. Til slut skriver vi en narrativ fortælling.
Spørgsmål til interview:
- beskriv de legerelationer der opstår i børnehaven
- hvem starter legen? / hvem sætter reglerne? / er legen ligeværdig?
- hvordan lærer børnene af hinanden? eksempler?
- hvad gør I for at hjælpe grupperne til at lege sammen? eksempler?
- hvilke konflikter opstår? eksempler?
- hvordan løses disse? eksempler?
- hvad synes du er vigtigheden i arbejdet med børn i børnehaven? din vinkel?
- hvad er børnehavens målsætning? fælles mål?
- hvilke færdigheder udvikler børnene? / normalt-fungerende? / børn med nedsat funktionsevne? eksempler? / hvordan kan I se det?
- udbyttet? / hvad får børnene med? / når I jeres mål?
- har du noget supplerende vi skal vide? / noget vi ikke har spurgt om?
Før interviewets start informerer vi, at sted og personer vil fremstå anonymt. Når interviewet er skriftligt, sender vi bilaget til gennemlæsning i børnehaven.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar