Tema 1 – Den Professionelle relation
Vores forventninger til interviewet
Interview spørgsmål
1. beskriv de legerelationer der opstår i børnehaven
2. hvem starter legen? / hvem sætter reglerne? / er legen ligeværdig?
3. hvordan lærer børnene af hinanden? Eksempler
4. hvad gør I for at hjælpe grupperne til at lege sammen? eksempler?
5. hvilke konflikter opstår? eksempler?
6. hvordan løses disse? eksempler?
7. hvad synes du er vigtigheden i arbejdet med børn i børnehaven? din vinkel?
8. hvad er børnehavens målsætning? fælles mål?
9. hvilke færdigheder udvikler børnene? / normal-fungerende? / børn med nedsat
funktionsevne? eksempler? / hvordan kan I se det?
10. udbyttet? / hvad får børnene med? / når I jeres mål?
11. har du noget supplerende vi skal vide? / noget vi ikke har spurgt om?
Vores forventninger til svar:
Vi havde forventet, at det var mere gruppe baseret end det var på tværs af de forskellige stuer. Vi havde ikke forventet at der var så ligeværdige lege relationer mellem børnene på trods af deres nedsatte funktionsevner. Vi troede at pædagogerne ville stå for meget af det, at sætte legen i gang, og ikke at børnene havde deres eget basale niveau hvorpå de kunne kommunikere og lege med hinanden, og at meget af læringsprocessen ville være gennem disse lege, hvor børnene ville lære af hinanden at der skal være plads til tolerance overfor alle slags mennesker, men at multihandicappede børn muligvis var der mere for behandlings skyld, og ikke nødvendigvis havde de samme muligheder for at lære fra sig og deltage.
Vi havde troet at det at få dem til at lege sammen ville blive meget voksen styret vha. ”arrangeret” aktiviteter der skulle hjælpe dem til at lege med andre grupper af børn. Konflikterne i institutionen forestillet vi os var mere voldelige og udbrydende pga. børnenes manglende evne til at udtrykke sig på anden vis f.eks. fordi man ikke har et sprog, og den bedste løsning var at hurtigst muligt at få dem tilbage i deres trygge rammer, og ved tæt samarbejde med forældre.
Vi forventede at det vigtigste ved arbejdet ville være samarbejdet med personalet og forældre samt stor tålmodighed med børnene man arbejder med. Børnehavens målsætning forventede vi var, at give børnene den bedste start som mulig, og give dem mulighed for at kunne fungere i samfundet på deres egen måde uden at føle sig anderledes eller udstødte, og at de for det meste ville nå de mål de satte sig i forhold til hvad børnene skulle kunne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar