fredag den 11. februar 2011

Narrativ fortælling fra en formiddag i en børnehave

Narrativ fortælling fra en formiddag i en børnehave.
Det er en formiddag i en børnehave, hvor klokken lige er slået 10 og børnene leger rundt omkring i små kroge. En af drengene på 4 år, kommer løbene ud på toilettet. Han når desværre ikke at få lukket bukserne op, før han er kommet til at lave i bukserne. En af de fast ansatte pædagogmedhjælpere går ud på toilet, for at se hvad der er sket. Da hun ser hvad der er sket siger hun til drengen, at hun kommer lige om lidt. Hun kommer ud fra toilettet, og siger til en af pædagogerne at det kan hun ikke gøre, men hvis det havde været en af hendes egne børn, var det noget helt andet. Hele den samtale overhører den pgu-studerende, og hun går direkte ud til drengen som står helt alene på toilettet. Han er meget ked af det, da der i mellem tiden er kommet tre andre børn ud på toilettet. De tre børn griner ad drengen og siger ”Ad, pølser i bukserne”. Den pgu-studerende beder børnene om at stoppe med at drille, hvorefter de bliver sendt ind på stuen. Den pgu-studernende siger til drengen: ”Nu skal jeg nok hjælpe dig”, ”kunne du tænke dig at komme i bad, så vi kan få de pølser væk fra numsen”. Drengen smiler og siger: ”Ja det vil jeg gerne”. De går ud på det badeværelse, hvor bruseren er. Drengen kommer under bruseren, og den pgu-studerende og drengen får sammen klaret badet uden problemer, og uden at drengen synes det var pinligt. Han synes det var sjovt at være i bad i børnehaven. Da han er færdig med at bade, har den pgu-studerende fundet et håndklæde med Anders And på, hvilket drengen synes er sejt og han smiler over hele hovedet. Han bliver tørret og får noget dejligt rent tøj på, hvorefter han løber ind på stuen for at lege videre som om intet var sket. Den pgu-studerende går ud fra badeværelset, med en god fornemmelse af at have hjulpet drengen på en god måde, uden at det blev en pinlig situation for ham. Den pgu-studerende tænker efter situationen, hvordan kan man som pædagogmedhjælper, nægte at hjælpe et barn som har brug for hjælp. Dertil tænkte hun, at så skulle man nok arbejde med noget andet end børn. Der blev ikke snakket mere om situationen denne dag, men den fastansatte pædagogmedhjælper undskyldte mange gange overfor den pgu-studerende. Desuden fik den pgu-studerende meget ros af sin vejleder, og af de andre pædagoger.

1 kommentar: