tirsdag den 15. marts 2011

De 6 læringstemaer

Alsidig personlig udvikling

Barnets personlige udvikling er en dannelsesproces, hvor barnet afprøver ting og udvikler sin identitet. Barnet forsøger og øver sig i at forstå sig selv. Det søger anerkendelse, spejler sig og tester sig selv i ting det kan eller ikke kan. Barnet skal opleve at blive set, hørt og forstået. Det er vigtigt at barnet skal igennem anerkendelse, får mulighed for at udfolde sig, så det kan blive et kompetent og alsidig menneske, der oplever sig som en værdifuld deltager i både et socialt og kulturelt fællesskab.

Det er vigtigt at et barn mellem 3-6 år kan have indlevelse i andre børn bl.a. ved at lytte aktivt, er opmærksom på andre og er spontant hjælpsom på baggrund at andres kropssprog og signaler. Det er rigtigt vigtigt at et barn kan udtrykke sine følelser og sine meninger, samt det at kunne forsvare sig selv og det at kunne stå ved det.

Sociale kompetencer

Identitet og sociale kompetencer bliver skabt, når barnet er en del af sociale sammenhænge.

· Hvor barnet kan spejle sig

· Efterligne andre og få respons fra og give respons til andre mennesker

Det at kunne blive støttet i at danne venskaber og relationer i deres samspil med andre børn som såvel voksne, hvor de kan opnå anerkendelse, tryghed og tillid i fællesskabet. Det er meget vigtigt at barnet har den mulighed.

Børn i alderen 3-6 år udvikler en kompetence til at tage kontakt til andre børn og opfordre til at lege, snakke og være sammen med andre børn. Det at snakke med andre om sine tanker og følelser. Samarbejde, søger fælles løsninger og indgår kompromiser.

Sprog udvikling

Det er vigtigt for et barn at have et veludviklet sprog, på den måde kan det bedre kommunikere med andre mennesker og på den måde få sit budskab ud. Når barnet kommunikere, er det typisk i kontant med andre, det gør også sproget til en vigtig del af de sociale kompetencer. Barnet skal have mulighed for at få et nuanceret kendskab til sprog, derigennem ordforråd, begreber og regler for det talte sprog. Barnet skal erfare sammenhæng mellem kropssprog, mimik og tale og skal kunne bruge det.

Børnene i alderen 3-6 år etabler konstruktiv dialog med andre børn og voksne. De løser konflikter ved hjælp af sproget og kan udtrykke deres behov.

3-6 årig børn skal kunne ordene sammen til an sætning. Sæt ord og bogstaver på forskellige genstande. Sang og musik – rim og remser.

Krop og bevægelse

Barnet lærer og udvikler sig i særlig grad på den motoriske, sanse og bevægelsesmæssige område, når det er fysisk aktivt og øver sig i at kunne styrer sine bevægelser. Børnene skal opleve glæden ved deres krop og ved at være i bevægelse, for herigennem at kunne styrke deres fysiske og psykiske sundhed. De skal have mulighed for, gennem aktiviteter at kunne udfolde sig og tilegne sig verden gennem alle sanser.

Børn i alderen 3-6 år skal kunne bruge kroppen aktivt og varieret. Prøver nye fysiske udfordringer. Udtrykker sig med retningsord- som baglæns - forlæns o.s.v.

Natur og naturfænomener

Når barnet observerer og eksperimenterer i naturen får det nogle afgørende erfaringer af eksistentiel karakter, for eks. om liv og død samt indsigt i menneskets afhængighed af naturen og dens skrøbelighed

Barnet skal have mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen og udvikle respekt og forståelse for natur og miljø. Barnet skal have mulighed for at erfare naturfænomener og opleve naturen som rum for leg og fantasi.

Børn i alderen 3-6 år skal udvikle en kompetence til at eksperimenterer med naturens materialer. At have indsigt i dyrs og planters livsbetingelser og efterlever adfærdsregler i naturen.

Kulturelle udtryksformer og værdier

Ved at være kreativ, ved at forstå egen og andres kultur og ved forståelse af etiske og moralske emner og dilemmaer skabes grundlag for at barnet får mulighed for at tilegne sig kulturelle udtryksformer og værdier. Barnet skal have mulighed for at få kendskab til traditioner og andre kulturer. Barnet skal have kendskab til kulturen i institutionen, og mulighed for at beskæftige sig med forskellige udtryksformer, ved at få adgang til forskellige materialer og lokale tilbud.

Børn i alderen 3-6 år skal deltage og genkende bestemte kulturelle aktiviteter i forhold til mad, højtider, sange m.v. Vise nysgerrighed overfor forskellige måder at gør tingene på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar